dinsdag 9 december 2008

wist je dat...de West Gate Bridge

Nog nooit eerder hebben wij een blog bijgehouden. En ik wist niet dat het zo leuk en zo verslavend zou zijn. Wat zo leuk is aan een blog bijhouden is dat we stilstaan bij wat er gebeurt. Dat we het gevoel hebben dichter bij de andere kant van de wereld te zijn, regelmatig met iedereen even bij te praten. Maar wat het eigenlijk echt bijzonder maakt, is dat er zoveel mensen meelezen en meeleven. En ons dat laten weten.  Dankzij deze blog onderhouden we meer contacten en zien we hele nieuwe leuke kanten van mensen. Zo kregen we afgelopen weekend een bericht over de West Gate Bridge. Ik noemde die brug in een eerdere blog. Het bericht komt van Anton, een oom van Bud. Ik wil jullie graag mee laten lezen over de geschiedenisvan deze brug. 

".........dat je het over de West Gate Bridge had in je blog. Dat deed mij weer denken aan de tijd dat ik bij Werkspoor in Utrecht werkte, lang, lang geleden. De brug heette toen de Lower Yarra Bridge.
De brug die er nu ligt is niet de oorspronkelijke brug. De eerste brug was een ontwerp van Freeman & Fox uit London. De brug werd gebouwd door Werkspoor, zij hadden een vestiging in Austalie die de onderdelen fabriceerden. Deze brug was namelijk uit allemaal losse plaatdelen gemaakt en werd ter plaatse in elkaar geschroefd. Een soort Ikea brug dus.
Ik heb meegewerkt aan de engineering van dit samenbouwen en vooral de montage van de brug. De montage van de brug was zo gepland dat er aan beide einden van de brug naar het midden toe zou worden gebouwd.
Bij de montage onstond nogal vertraging. Daarom werd er door de opdrachtgever beslist om voor de montage aan een zijde een plaatselijke aannemer in te schakelen. 
Dit is helaas op een grote catastrofe uitgelopen.
 
De brug werd op de grond samengesteld maar niet in zijn geheel maar in twee lange delen. Na het ophijsen werden de twee lange delen, op de pijlers gelegen, aan elkaar geschroefd. De montage op de grond was blijkbaar niet goed uitgevoerd en de delen lagen niet op dezelfde hoogte waardoor zij niet aan elkaar konden worden gemaakt. 
 
Dhr. Hardenberg (van Werkspoor Utrecht, toen mijn baas) werd gevraagd om te komen kijken. Hij zat aan de andere oever waar Werkspoor met de montage bezig was.
Om aan de andere kant te komen moest hij omrijden. Tijdens deze rit is de brug aan de overzijde in elkaar gestort. Bij dit tragisch ongeval zijn 36 mensen om het leven gekomen.
Voor zover mij bekend is de brug, voor zover deze gemonteerd was, helemaal afgebroken en is er een nieuwe brug gebouwd.
Volgens mij moet er nog ergens een plaquette zijn die aan dit voorval herinnerd. 
Dit ongeluk is in 1970 gebeurd en ik dacht dat de vernieuwde brug pas in 1978 in gebruik is genomen....."



The cover of the Sun newspaper the day after the accident