maandag 16 februari 2009

mam, ik vond het zo fijn op school vandaag!

School is een feest. Isis heeft de tijd van haar leven. De eerste leesvorderingen zijn gemaakt en worden nauwkeurig genoteerd in het  huiswerkschrift. Je moet bijvoorbeeld bijhouden hoeveel boeken je leest. Iedere dag moet je dan ook het totaal aantal boeken dat je gelezen hebt in dit schooljaar opschrijven. Dit weekend is het eerste boek gelezen. Isis is zo fanatiek dat ze het boek drie keer heeft gelezen en dat uiteraard ook in haar boekje wilde schijven bij het aantal boeken dat ze had gelezen. Grote teleurstelling dat het aantal per boek gaat, en niet per keer dat je een boek leest...... 

Vandaag rent ze naar buiten als de bel gaat. "Mam, ik vond het zo fijn op school vandaag!" Op haar hand grote pleisters van de monkeybar (het ijzeren rek waar je aan moet hangen en waar je door aan je handen van stang naar stang te slingeren de overkant kan halen). Ze is dol op de monkeybar maar heeft enorme blaren van het slingeren. Ze vindt dat ze niet goed kan klimmen met haar jurk, dus heeft mij gevraagd een short en een shirt te kopen. Dat ze dan een van de weinigen is die geen jurk draagt kan haar helemaal niets schelen.  Dus morgen maar weer naar de "gearshop" om wat extra uniform attributen te kopen. 

De reden dat vandaag zo fijn was, was dat maandag computerdag is, dat het thema discovery vandaag is begonnen en dat ze huiswerk heeft. Discovery gaat over het ontdekken van jezelf en je omgeving. De week is de klas van Isis ingericht als een wetenschappelijk lokaal waar allerlei experimenten gedaan kunnen worden. Wij als ouders krijgen wekelijks een brief waarin staat wat er geleerd wordt, welke normen centraal staan, wat de doelen zijn en hoe wij daar als ouder aan bij kunnen dragen. Isis doet alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is. 

Ze leert Italiaans (tweede taal van deze school), kent bijna het Australische volkslied uit haar hoofd (wordt dagelijks geoefend zodat de kleintje binnenkort mee kunnen doen aan de woensdagochtend "assembly"), en vraagt zonder blikken of blozen of ze vandaag geld voor een Slurpee mag voor in de lunchbreak. Wij kunnen haar nauwelijks bijhouden, maar zij voelt zich helemaal thuis in dit walhalla van interessante en leuke dingen en ze leert razendsnel.

Voor Simon zijn we gisteren naar de welkomst BBQ geweest op zijn kleuterschool. BYO drinken, picnickleed en eetgerij.  Zo trots als een pauw fietst hij voorop met Bud als we naar school gaan. Bud heeft de school nog niet gezien. Wij ontmoeten nieuwe mensen, de kinderen spelen, en ondertussen zet de schoolcommissie de salades neer (de vrouwen)  en worden er enorme hoeveelheden worstjes  gebakken (de mannen).  De juf komt ook even en in een gesprekje met haar blijkt dat in dit jaar de driejarigen vooral leren over eigen verantwoordelijkheid, keuzes maken en communiceren. Toen ik met Simon de eerste keer naar de school ging kreeg hij een handboekje mee met de regels van de school. Op papier gezet door de driejarigen in de vorm van tekeningen die over de regels gaan! De driejarigen zijn goed in staat aan kennisoverdracht te doen,  Simon kent in ieder geval door dat boekje de regels al van buiten zonder dat wij het daar over gehad hebben. 

Het is een feest om mee te maken hoe het schoolsysteem voor de jonge kinderen hier werkt en hoe ongelooflijk effectief het is. Wij leren zelf ook iedere dag iets bij. Morgenochtend moet ik naar de workshop "numeracy" (rekenen) om te leren hoe kinderen onderwezen worden in het rekenen......ik ben benieuwd. 

Helaas geen foto's, op school mag je niet zomaar fotograferen omdat er dan ook andere kinderen op de foto kunnen staan. Dat is tegen de privacy beschermingsegels.