donderdag 12 februari 2009

ouderavond

Ook hier hebben ze op school "ouderavond". Vanavond was het zo ver. Een informatieavond voor ouders over het lesprogramma, de schoolregels en huiswerk. We zaten allemaal aan de tafels van de kinderen en konden genieten van de hightech presentatie op het interactieve schoolbord. Bij binnenkomst staat het bord al aan, alle namen van de kinderen staan er op. Een voor een moeten we naar voren komen om de naam van zoon of dochter aan te raken.  Er verschijnt een foto van je kindje en dan mag je iets over jezelf vertellen en uiteraard over, in mijn geval, Isis. Het blijkt dat ongeveer 50% van de klas van buiten Melbourne komt, en ca. de helft daarvan van buiten Australia. Een internationaal gezelschap. Van tevoren denk ik altijd dat iedereen elkaar al kent, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel ruimte om weer nieuwe interessante mensen te leren kennen. Ze komen uit Schotland, Letland, Zimbabwe, Nieuw Zeeland, Nieuw Guinea. En meer. En zo schijnt het hier overal te zijn. Kan ook niet anders als je bedenkt dat iedereen die je hier ontmoet eerst vertelt waar ze vandaan komen of waar de ouders oorspronkelijk vandaan komen. 

Maar nu de school. Het systeem heet "leren met een reden". Alles dat je leert heeft een reden en de kinderen wordt altijd uitgelegd waarom ze iets moeten leren. En er is binnen dat leren geen specifieke methode. Er worden verschillende methoden door elkaar gebruikt, afhankelijk van wat het beste bij het kind past. Wat mij opvalt tijdens de sessie vanavond is het belang dat wordt gehecht aan sociaal gedrag. Er wordt heel veel tijd besteed aan sociale interactie met de daarmee samengaande interactieve sessies. Wat ik deed op mijn werk om mensen naar elkaar te laten luisteren, zichzelf voor te laten stellen, met elkaar samen te werken, wordt hier vanaf dag 1 geoefend in de klas. 

Er zijn specialisten in taal, muziek, kunst, toneel. Er is een bibliothecaresse, er is een sportleraar. Een verpleegster. Er is Vlad van de kantine, die volgens de "healthy food" richtlijnen kookt en ijsjes verkoopt. En tientallen vrijwilligers die meehelpen in de schoolprogramma's. Dus de lijsten worden binnenkort opgehangen en dan moeten we ons gaan inschrijven voor deelname aan allerlei lesprogramma's, maar ook voor begeleiden van de vele in- en excursies. Of van de zwemlessen met school. Geen wonder dat de kinderen vijf dagen van 9-15.30u naar school moeten om dit allemaal te kunnen doen. En als dat nog niet genoeg is kunnen de kinderen ook naar de naschoolse opvang waar wordt geknutseld, gekookt, gehandwerkt, gesport. Wil je een middagje? Geen probleem. Wil je 5 dagen het hele jaar? Mag ook. Werken je ouders en wil je vanaf 7.30u op school zijn? Prima, zorg dat je je naam even op de lijst zet bij het kantoortje........ En dan maar te zwijgen over alle mogelijkheden die er zijn om je kind mee te laten doen aan karate, tennis, de circusschool. Het is teveel om op te noemen. 

Vanaf morgen krijgt Isis werk mee naar huis. Er moet gelezen worden. Iedere dag. En wat er gelezen wordt, staat in een keurig schrift genoteerd. Aan het eind van dit eerste jaar kan iedereen goed lezen. Leren lezen gaat op basis van woordherkenning en wij als ouders hebben een belangrijke taak in het iedere dag oefenen. Isis heeft over twee weken een reken en een taal test om te kijken hoe ver ze is. Op grond daarvan kan ze kijken wat haar doelen zijn en kijken de taal en reken specialisten hoe ze ondersteund moet worden om haar doelen te kunnen halen. Hoe het precies werkt? Dat weet ik ook nog niet. Daarvoor moet ik naar twee workshops.......

En wat vindt Isis ervan? Die vindt het allemaal prachtig. Ze straalt van plezier als ze hoort dat ze iedere dag leeswerk mee naar huis krijgt. Dat ze het moet bijhouden in een boekje. Ze is heel gelukkig met haar vriendje Tim die haar rots in de branding is. Vandaag heeft ze rechtstreeks dingen in het Engels aan de juf gevraagd, en niet meer alleen via Tim. Daar is ze heel trots op. Ze heeft geld ingeleverd voor de inzamelactie voor de brandslachtoffers. Vanochtend hebben we een kaart geknutseld zodat ze beter snapt wanneer ze welke pauze heeft. (4 pauzes, een fruitpauze (10.00), een playluch (11.00u met snackje), een fruitpauze (12.15) en een luchpauze (13.15u). Het is belangrijk dat je het juiste eet bij de juiste pauze..........Over regels gesproken.

Dat is het voor nu. Steeds denk ik dat we aardig geintegreerd zijn. Maar ik merk dat we nog veel moeten leren. Ook voor ons is deze school heel goed.