woensdag 11 november 2009

sustainability


Uitzicht over een stukje van de stad vanuit de Eureka Tower, vanochtend 7.30u

In de Eureka Tower in Melbourne CBD was ik nog nooit geweest. Tot vanochtend. Omdat ik op de 89ste verdieping van de toren een ontbijtcongres heb over de wereldeconomie en welke plek sustainability inneemt in de economie. De 89ste verdieping is boven het "skydeck", de bekende attractie voor mensen die een kijkje over de stad willen nemen. Boven de 89ste verdieping zijn twee basins met 300.000 liter water die moeten voorkomen dat de toren al te hard heen en weer zwaait als het waait.
Vandaag wiebelt de toren niet. Om 7.30u ben ik aanwezig. Natuurlijk ga ik met de trein, we gaan het tenslotte hebben over economie en milieuvriendelijkheid van bedrijven. Ik wil wel milieuvriendelijk overkomen.

Het is een interessante ochtend die net zoveel vragen oproept als dat er beantwoord worden. Ik leer dat sustainability hoog op de agenda staat van veel grote bedrijven en dat dat zo is vanwege hun sociaal maatschappelijk gevoel en ethische waarden. Maar hoeveel procent van de alle bedrijven ook daadwerkelijk bereid zijn iets aan hun "carbon footprint" te doen wordt niet duidelijk.
Dat we allemaal doordrongen zijn van het feit dat er iets moet gebeuren op het gebied van milieu en klimaatverandering, dat is duidelijk. Echter, de grote vraag is of economische groei nog steeds mogelijk is als we met z'n allen minder consumeren en produceren?

De boodschap van de belangrijke econoom die de eerste presentatie houdt is dat er een klik moet komen tussen de consument en de producent op het gebied van sustainability. Ik denk dat het een "kip-en-ei" verhaal is. Als niemand sustainable wil gaan produceren, gaat niemand kopen. En andersom, als niemand sustainable producten wil kopen, gaat niemand produceren......

Dan komt er een belangijke man aan het woord van een grote televisie en electronica producent. Hij geeft aan dat zij er alles aan doen om meer sustainable te zijn en daar marktvoordeel uit te halen. Verkoopcijfers zeggen dat mensen bij gelijkwaardige keus, toch liever groene, sustainable produkten kopen. Interessante constatering. Dit bedrijf ontwerpt en produceert "groener" omdat het zich positief kunnen wil onderscheiden van hun concurrent EN zich voor te bereiden op mogelijke perioden van schaarste (zilver, olie, indium, koper) die er aankomen. Zij die voorbereid zijn kunnen verder, de anderen niet.

Het derde verhaal. Dat is van een adviesbedrijf dat bedrijven adviseert over het optimaal gebruik maken van werkplekken, waarbij het grotere effectiviteit wordt bereikt, en minder CO2 uitstoot wordt gerealiseerd. Hele interessante projecten die grote prijzen hebben gewonen op architectuur gebied met als sleutel tot succes het model waarbij de werknemer de ideale werkplek uitzoekt afhankelijk van de taak die uitgevoerd moet worden.

Waar ik niets over heb gehoord is over hoe je zelf ook een bijdrage kan leveren. De econoom uit het eerste verhaal vertelt vol bravoure over zijn "sustainable huis" dat net gebouwd is, en zijn potentieel tweede "groene" huis aan de andere kant van Australie. Denkt hij niet aan alle vliegreizen die hij moet maken om beide huizen te bezoeken?

Hoe zit het met dingen als op de fiets naar je werk. Geen gebotteled water meer kopen. Je koffie halen in een herbruikbare koffiemok. De huizen isoleren zodat je in hete dagen als deze geen airco aan hoeft te zetten. Wel heb ik gemopper gehoord op andere economieen die alleen denken aan productie en niet voldoende aan milieumaatregelen. China en Japan worden genoemd als voorbeelden van landen waar smog een groot probleem is. Ik kijk naar buiten vanaf de 89ste verdieping over de stad. Om 7.15u was het redelijk helder. Nu is het 10.00u en er hangt een geelrode waas boven de eindeloze kilometers van huizen en bedrijven.

Uitzicht vanaf de Eureka Tower, vanochtend 10.00u

Deze ochtend is bedoeld om geinformeerd te worden over bedrijfskansen ten aanzien van sustainability en design. En dat is gelukt. Maar wat ik echt heb gemist is hoe bedrijven ook wat dichter bij huis een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verkleinen van de "carbon footprint" en design en sustainability te gebruiken voor produkten voor dagelijks gebruik.